ویژگی های دامنه خوب

ویژگی های دامنه خوب

ویژگی‌های یک دامنه خوب


امروزه با توجه به اینکه میلیون‌ها دامنه قبلا در اینترنت ثبت شده‌اند، یافتن بهترین نام برای یک سایت جدید هر روز سخت ‌تر و البته ممکن است دردناکتر شود، اما ما به شما می‌گوییم اگر دیدگاه دیگری داشته باشید، هیچ کمبود ایده‌ای برای یافتن نام دامنه نخواهید داشت و قطعا می‌توانید نام مناسبی برای دامنه سایت خودتان انتخاب کنید.

نیازی نیست دامنه بهتری نسبت به سایت‌های دیگر داشته باشید، تمام آنچه شما نیاز دارید یک نام متفاوت است. به همین دلیل در این مطلب به بررسی چند ویژگی دامنه خوب پرداخته و خواهیم دید یک دامنه خوب باید چه مشخصه‌های شاخصی داشته باشد.


1.پسوند:

 پسوندها اولین چیزی هستند که هنگام انتخاب نام دامنه باید مورد توجه قرار گیرند. امروزه پسوندهای زیادی در دنیای وب وجود دارند اما پسوند .com قطعا محبوب‌ترین و معروف‌ترین آنهاست. بسیاری از مردم هنوز وقتی نام سایتی را به آنها می‌گویید بلافاصله پسوند .com در ذهن‌شان شکل می‌گیرد و به نوعی به آن اطمینان خاطر دارند. پس بهترین انتخاب در بین دامنه‌های بین‌المللی بدون هیچ فکر اضافی .com است.

اما با توجه به اینکه ما در کشور ایران زندگی می‌کنیم ثبت سایت با دامنه .ir می‌تواند هزینه‌های ما را به شدت کاهش دهد چرا که هزینه اجاره یکساله دامنه .com نسبت به .ir تقریبا چیزی نزدیک به سی برابر است. البته باید یادآور شویم که دامنه‌های .ir در برخی از سرویس‌‌های اینترنتی دچار تحریم هستند که تبلیغات گوگل از جمله آنان می‌باشد.
2.هر چقدر کمتر، بهتر:
بهتر است اسم دامنه کمتر از 10 حرف باشد زیرا هم در حافظه مشتریان بهتر باقی می‌ماند و هم عملکرد بهتری دارد. پس سعی کنید نام دامنه خود را کوتاه‌تر کنید تا کاربران هنگام تایپ آن احساس خوشایندتری داشته باشند.
یکی از سایت‌های موفق در کشور سایت دیجی‌کالا است، دیجی مخففی از کلمه دیجیتال می‌باشد به نظر شما اگر این سایت نامش دیجیتال کالا بود بهتر نبود؟ قطعا پاسخ نه! است زیرا تایپ و نوشتن دیجی‌کالا راحت‌تر از دیجیتال کالاست.


3.هماهنگ با موضوع سایت:
دامنه‌ای که انتخاب می‌‌کنید بهتر است با نوع کسب و کاری که انجام می‌دهید مطابقت داشته باشد تا مشتریان و کاربران با نام سایت متوجه نوع فعالیت وب‌ سایت شما شوند. مثلا فردی با نام خانوادگی میوه‌چین که در زمینه کاری فروش موبایل فعالیت دارد اگر نام دامنه خود را نام خود (میوه‌چین) بگذارد در نگاه اول مشتریان دچار اشتباه می‌شوند چون نام سایت با نوع فعالیت مرتبط نیست.
اگر سایت شما به زبان انگلیسی است، همیشه سعی کنید یک نام انگلیسی مناسب را به جای برخی از نام‌های منطقه‌ای و محلی انتخاب کنید، زیرا به دستیابی به بازدیدهای بین‌المللی کمک می‌کند.

4.از کارکتر اضافه و اعداد استفاده نشود:
با توجه به فراوانی نام دامنه‌های مشابه بعضی افراد مجبور به استفاده از اعداد و کارکترهای اضافه می‌شوند که پیشنهاد می‌شود این کار صورت نگیرد چون به خاطر سپردن آن‌ها مشکل است و امکان سوق دادن مشتریان و کاربران به سایت رقیب بیشتر می‌شود. در اصل استفاده از کارکتر اضافه و اعداد جز ویژگی‌های یک دامنه خوب نیست.


5.امکان تایپ اشتباه را جدی بگیرید:
در انتخاب نام دامنه از کلماتی استفاده کنید که هجی آسانی داشته باشد، منظور از هجی آسان این است که چندین حالت نوشتار نداشته و کاربران به راحتی بتوانند با تایپ آن وارد وب‌سایت شما شده و با تایپ اشتباه وارد سایت‌های رقیب نشوند. باید مراقب باشید که خود را در هیچ گودال مشابهی نیندازید.
اگر اسم سایت شما کوروش است به نظر اسم مناسبی را انتخاب نکرده‌اید چرا که نوشتن کوروش به انگلیسی ممکن است به شکل Korosh، Koroush، Koorosh، Kourosh، Coroosh و اگر ادامه دهیم بیش از 10 حالت نوشته شود.


6.به خاطر سپاری آسان:
درست است که در مورد دوم یادآور شدیم هر چه نام دامنه کوتاه‌تر باشد بهتر است اما دامنه کوتاه اگر به سختی به خاطر سپرده شود هیچ فایده‌‌ای ندارد.
برای درک این موضوع تصور کنید شخصی نام سایتش را asremobile انتخاب کرده اما برای کوتاهی از asrmb استفاده می‌‌کند، به مراتب ترکیب «عصر موبایل» با اینکه کمی بزرگتر است، راحت‌تر از «عصر ام‌بی» در ذهن می‌ماند و سهولت در یادآوری را فراهم می‌کند.
همچنین برای به خاطر سپاری آسان از کلماتی استفاده کنید که بیشتر به خاطر می‌ماند، مثلا پرتقال آبی که حالت تصویری دارد و فرد می‌تواند آن را تجسم کند و همین امر باعث به خاطر سپاری بیشتر می‌شود.

text/x-generic footer.tpl ( HTML document, UTF-8 Unicode text, with very long lines, with CRLF line terminators )