دامنه ir یا کام؟

دامنه ir یا کام؟

در حال حاضر دامنه ir قیمتی در حدود 10 تا 16 هزار تومان دارد و از آنطرف ثبت دامنه com بین 150 تا 200 هزار برایتان آب می خورد؛ این یعنی حدود 10  برابر تفاوت قیمت، اما با این تفاوت فاحش قیمت؛ می  توانیم بگوییم دامنه com  بهتر از ir است یا نه؟ کدام تاثیر بهتری روی سئو دارد؟ کدام یک اعتماد بیشتری جذب می  کند و اصلا برای فعالیت های بین المللی؛ وجود کدام دامنه بیشتر اهمی ت دارد؟ جواب همه این سوالات را در این  مطلب با هم بررسی می کنیم:

دامنه ir و com از لحاظ رقابت :

هیچ دامنه ای نمی   تواند با یک اسم و پیشوند چند بار ثبت شود. این یعنی هیچکس نمی  تواند دامنه: shahredamane.irکه قبلا ما آن را ثبت کرده ایم را ثبت کند. موضوع این جاست که تعداد رقبا در ثبت دامنه .com بسیار زیاد است. در دنیا می لیاردها دامنه با پسوند com ثبت شده و این موضوع باعث می شود شما حق انتخابی کمی  در ثبت این نوع دامنه داشته باشید. یعنی ممکن است شما از یک اسم خوشتان بیاید اما وقتی بخواهید دامنه اش را با پسوند com ثبت کنید؛ به مشکل بخورید چون قبلا کسی آن را ثبت کرده. در مقابل، احتمال بیشتری وجود دارد که دامنه ها در زبان ir و در کلمات مختلف باز باشند و بتوانید از آنها استفاده کنید.

 

 

مردم به دامنه ir اعتماد می کنند یا com؟

مخاطبان ایرانی همیشه به سایت هایی با دامنه ir اعتماد بیشتری دارند. مخصوصا اینکه برای ثبت دامنه ir سختگیری های بیشتری وجود داشته و افراد دارنده آن قابل اعتماد تر (و قابل شناسایی تر) هستند.

البته نکته مهم اینجاست که اگر مخاطبان وب سایت شما قرار است از همه کشورها باشند و کاربران بین المللی دارید؛ مطمئنا باید اقدام به ثبت دامنه با پسوند com هم کرده تا بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید.

 

 

برای تبلیغات، دامنه ir بهتر است یا com؟

در گذشته تبلیغات بین المللی برای دامنه های ir کمی  سخت بود. منظورم از تبلیغات بین المللی، چیزی مثل تبلیغات گوگل است.مثلا تا همین چند سال پیش زمانی که ما می خواستیم برای مشتریان با دامنه ir تبلیغات گوگل بگیریم؛ مجبور بودیم با تکنیک های مختلف، تحریم ها و محدودیت های گوگل را برای سایت ها دور بزنیم. اما امروز دیگر گوگل مشکلی با دامنه های ir ندارد. البته نباید فراموش کرد که ممکن است به دلیل مسائل سیاسی، گوگل باز هم ایران را در فهرست دامنه های تحریم شده خودش قرار بدهد. در کل با وجود تحریم های مختلف، می توان محدودیت های موجود بین المللی را یکی از معایب دامنه ir دانست.

نکته:  قبلا برای تبلیغ وب سایت خودتان در رسانه های داخلی مثل صدا و سیما، حتما باید از دامنه های ایرانی ir استفاده می کردید. اما امروز محدودیت های صدا و سیما هم برای دامنه های بین المللی کمتر شده و گاها تبلیغات سایت هایی با دامنه com را هم می پذیرد.

امنیت کدام دامنه بهتر است؟

امنیت دامنه های ir نسبت به بقیه دامنه ها از جمله com بسیار بیشتر است. شما برای ثبت دامنه ir باید از طریق یک سایت که دولتی ایرانی است اقدام کنید. در واقع همه دامنه های ir در دنیا، با تایید این سایت ثبت می شوند. بنابراین عملا پشت همه این دامنه ها یک نهاد دولتی ایرانی قرار گرفته. اما در مقابل برای ثبت دامنه های com و… باید به سراغ سایت های واسط ایرانی و خارجی بروید.

در بعضی مواقع ممکن است این سایت های واسط اعتبار بالایی نداشته باشند و از دامنه شما به درستی مراقبت نکنند. با توجه به همین موضوع است که پیشنهاد می کنیم تا جای ممکن برای ثبت دامنه، از دو پسوند استفاده کنید.

text/x-generic footer.tpl ( HTML document, UTF-8 Unicode text, with very long lines, with CRLF line terminators )